14 januari, 2010

Loranga, Masarin och Dartanjang

Lindgren, B - Loranga - 29665048

Den här boken är en klar favorit i min familj och har varit det sedan jag var liten. Berättelserna om denna knasiga familj upphör aldrig att roa oss. När min son var mindre så lånade vi ofta den här volymen där Loranga, Masarin och Dartanjang och Loranga Loranga ingår. Efter att vi i mer än ett år hade lånat denna bok om och om igen så köpte jag ett eget exemplar av boken. Ett ex som är läst många gånger och där bladen börjar trilla ur. I ett obevakat ögonblick har även vår kanin glatt mumsat på hörnen. Börjar kanske bli dags att införskaffa ett nytt exemplar av boken?

Det här är i alla fall historien om Loranga, han som är en jättebra pappa för han bryr sig inte om någonting. Och som knäcker gamla nötter och lyssnar på melodiradion på det allra högsta för annars får han ont i öronen. Och sonen, Masarin, som ligger under soffan och äter bullar och går omkring så där som man brukar göra. Dartanjang, hypokondriker, smått dement, som bor ute i vedboden för att det inte ska hoppa baciller på honom och inbillar sig att han är något nytt varje dag. En giraff ingår också i familjen och den bor på sophögen och ligger och snarkar med huvudet i en gammal konservburk. Och Dartanjangs morfar som bor i skogen och tror han är en gök. Det finns också ett väldigt trevligt fängelse en bit bort där tjyven Gustav bor, och han blir såklart kompis med Loranga. Tjyven Gustav kommer ofta och hälsar på och när han går hem till fängelset så har det allt som oftast försvunnit något från Loranga. Men tjyven Gustav menar såklart att man måste ju kunna tjyva från varandra fastän man är kompisar.

Boken är fylld av idel tokigheter och det händer ganska ofta att nämns här hemma eller mig och mina syskon emellan. För de är precis lika tokiga i Loranga, Masarin och Dartanjang som jag är. Även de två som inte har några egna barn. Får det lov att vara lite Choklidpöding med plispgrede?

Barbro Lindgren - Loranga Del 1 & 2
Rabén & Sjögren
ISBN: 91-29-66504-3

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...