02 augusti, 2010

Bokbloggsjerka

Har sett denna jerka både hos Annika som har startat den och på flera bloggar. Jag hoppar väl på jag med. Och hoppas att jag fattar hur man gör...

REGLER:

1. Skriv in urlen till ditt inlägg om ”jerkan” i Mr Linky listan här.

2. Besök andra bloggar genom att klicka på deras ”jerka”inlägg. Hitta nya bloggar att följa. Skaffa nya vänner. Prata om böcker. Skryt upp dina favoritförfattare. Ha kul!

3. Sprid information om jerkan så att så många som möjligt hittar hit och kan dela med sig. Ju fler vi blir desto fler nya bokbloggar kommer vi att hitta under resans gång.

4. Besvara följande fråga i ditt inlägg (det blir en ny fråga varje vecka!):

VILKET SPRÅK LÄSER DU HELST PÅ OCH VARFÖR?
Läser både på svenska och engelska. Ibland läser jag engelsk litteratur översatt till svenska men ibland vill jag läsa en del böcker på engelska för att inte gå miste om en del nyanser som går förlorade i översättningen. Böcker på andra språk är jag evigt tacksam att det finns översättare till. Tänk vad många härliga läsupplevelser jag skulle gå miste om annars! Har på senare tid gett mig i kast med att läsa Knausgård's Min Kamp på norska. Att läsa första delen gick över förväntan bra och därför kommer jag att läsa resterande böcker i serien på norska. Tänkte även försöka mig på någon bok på danska också. Eventuellt skulle jag kunna läsa en väldigt enkel barnbok på tyska. Men längre än så sträcker sig inte mina språkkunskaper, tyvärr. Om vi inte snackar pekböcker!

1 kommentar:

Annika sa...

Kul att du vill vara med och "jerka" :-)

Då min bästa kompis är från Norge skulle jag nog klara av att läsa en bok på norska, men danska skulle nog sluta med en smärre katastrof. Fast det är klart, det är en sak att läsa ett språk och en helt annan att höra på det så vem vet, det kanske skulle fungera det med. Men en sak är jag säker på: det skulle ta en smärre evighet för mig att läsa ut en dansk bok...

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...