21 november, 2011

Val McDermid - Mörkrets gärning

Magda hinner inte mer än att gifta sig förrän hennes make, Philip, mördas, mitt under festligheterna på deras bröllopsfest. Han hittas ihjälslagen och nedsänkt i floden och snart döms två av hans kollegor för mordet trots att de nekar till brott. Motivet anses vara att Philip var på väg att avslöja sina kollegor för insiderbrott. En tid efter mordet kontaktar brudens mor psykiatrikerna och gärningsmannaprofileraren Charlotte "Charlie" Flint och ber henne gräva i fallet. Magdas mor är nämligen övertygad om att det är dotterns nya partner som är mördaren och nu fruktar hon att dottern svävar i fara. För att komplicera det hela träffade den nyblivna änkan sin nya partner på bröllopsfesten och det är ingen ny man utan en ny kvinna, Jay, hon har träffat. En kvinna som har blivit känd efter att ha skrivit en bok som sin eländiga uppväxt. När Charlie börjar gräva i fallet upptäcker hon en rad dödsfall som är kopplade till Jay och det verkar sannerligen som att hon har mördat den nyblivna äkta maken för att få Magda för sig själv. Ju mer Charlie nystar i fallet upptäcker hon att det ligger mer bakom det här mordet än vad hon någonsin har kunnat ana, och snart svävar även hon själv i fara.

Gillar man Val McDermid blir man inte besviken på den här boken. Man sugs in i handlingen och läser vidare för att få veta vad som kommer att hända. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken och under de sista kapitlen tvingade jag mig själv att hålla mig vaken för att få veta slutet. Boken tippade illavarslande över ett par gånger men jag var tvungen att hålla mig vaken till slutet. Ett slut som jag verkligen inte hade tänkt mig. Nog för att jag hade mina aningar om vem mördaren var, men jag slogs ändå med häpnad över upplösningen.


Val McDermid - Mörkrets gärning
Originaltitel: Trick of the Dark
Förlag: Alfabeta
ISBN: 9789150113853

1 kommentar:

Böckerx3/Metta sa...

Jag gillade verkligen TV-serien mord i sinnet och borde läsa något av McDermid.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...