22 mars, 2020

Paul Auster - Man in the dark


August Brill bor hos sin dotter efter en svår bilolycka. Han lider av sömnsvårigheter och under de sömnlösa nätterna hittar på historier för att underhålla sig själv. En av berättelserna handlar om ett alternativt USA där USA inte alls befinner sig i krig med Iraq och elfte september aldrig har inträffat. I Brill's USA får en man i uppdrag att mörda den person som är ett hot mot deras värld - August Brill. Snart vet man inte vad som är fiktion och verklighet i Man in the dark.
   Det här är den första boken som jag läser med Paul Auster. Jo det är sant! Jag vet att det var något av en hype kring Paul Auster för några år sedan i samband med att han skulle gästa...bokmässan i Göteborg kanske? Jag minns inte riktigt. Jag kom aldrig till skott med att läsa något av honom, trots att jag till och med har ett par titlar av honom i bokhyllan. Jag är lite seg ibland. Den här tunna romanen köpte jag för en femma på Myrorna. Jag tyckte verkligen om Austers sätt att skriva. Beställde även Att uppfinna ensamheten på årets bokrea.

Mitt exemplar av boken finns upplagd på Bookmooch för den som skulle vara intresserad av att läsa den. Vi behöver bli fler aktiva medlemmar från Sverige!

Paul Auster - Man in the dark
Förlag: Picador
ISBN: 9780312356583

2 kommentarer:

Martin Liška sa...

Menas det verkligen sjunde september, dvs. revolutionen i Ryssland 1917? Eller ska det vara nionde september? ;-)

Hellre barfota än boklös sa...

Nej men oj! Jag kan inte ha varit riktigt vaken när jag skrev inlägget. Elfte september (9/11) ska det ju vara! Tack för att du påpekade det, jag har nu ändrat.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...