29 oktober, 2011

Julläsning



Det är ju inte riktigt jul ännu men jag har börjat läsa en bok som man väl får kalla för julrelaterad. The Man Who Invented Christmas: How Charles Dickens's A Christmas Carol Rescued His Career and Revived Our Holiday Spirits av Les Standiford. Precis som titeln antyder så handlar det om i vilken kontext A Christmas Carol skrevs och vilken betydelse den har haft för julkänslan ända fram till våra dagar.

Det är en riktigt trevlig liten bok som har stått i min bokhylla och framkallat dåligt samvete i ett år ungefär. På sistone har den pockat på uppmärksamhet extra mycket och till slut kunde jag inte längre stå emot. Nu blir jag ju bara så himla sugen på att läsa om A Christmas Carol igen, men jag tror den får vänta åtminstone till vi kommit in i december åtminstone.

Les Standiford - The Man Who Invented Christmas
Förlag: Crown Publishers
ISBN: 978-0-307-40578-4

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Vilken vacker bok, jag älskar julläsning..

Böckerx3/Metta sa...

Jag vet inte riktigt hur det gick till men jag läste "julstädning" först. Det var ju dock mycket roligare, jättefin bok!

Titti sa...

@Hannele: Visst är den fin!

@Böckerx3: Jag håller med, julläsning är definitivt bättre än julstädning. Den kan vi skippa ett tag till tycker jag...

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...