25 december, 2011

336 sidor inspiration


Den här boken har länge stått på min önskelista och förra veckan tog jag mig i kragen och beställde den från The Book Depository. Sen höll jag tummarna hårt för att den skulle hinna fram innan jul. Det gjorde den! Och nu är den utläst. Vegan Stories är utgiven av brittiska The Vegan Society och är en samling texter av veganer från hela världen som berättar varför de valde att ta steget till veganism. Alla har sina personliga skäl till varför, men det som förenar alla de som bidragit med en text i den här boken är att de inte längre har kunnat blunda för hur djuren behandlas i den moderna djurindustrin samt hur tätt sammanlänkad mjölkindustrin är med köttindustrin.

Boken är verkligen inspirerande om man är nyfiken på det här med veganism (kikar bort mot Bokomatens hörna). Jag har periodvis varit vegan, men har hittills alltid halkat tillbaka till en lakto-ovo-vegetarisk kost igen. Så tränger jag undan mitt dåliga samvete en tid och allt är frid och fröjd tills jag inte längre kan blunda för att jag faktiskt inte lever helt enligt mitt eget samvete. Där är jag nu igen. Därför läser jag den här boken och blir så glad när jag märker att det faktiskt är fler än jag som vandrat samma, krokiga väg. Och så gör jag ett nytt försök, fast den här gången tänker jag ta det lite piano, så där som jag gjorde när jag en gång tog steget från blandkostare till vegetarian. Vegan Stories kanske blir en kompis att finna lite stöd och inspiration från när det känns motigt i en tämligen veganovänlig värld.

Julie H. Rosenfield - Vegan Stories
Utgiven av: The Vegan Society
ISBN: 9780907337249

2 kommentarer:

mormor Hanneles bokparadis sa...

vegetarian var jag ett par år, men det är jobbigt att vara sällskaplig om man är vegan... och inget för växande barn.

Titti sa...

jag hoppas och tror att jag kommer fortsätta vara lika sällskaplig som innan. ser inte riktigt problemet där.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...