19 december, 2011

Julstämning


Ingen jul utan Julstämning står det på baksidan av den här jultidningen som ges ut varje år av Semic förlag. Jag har kanske inte firat någon riktig jul tidigare då eftersom jag läste den här tidningen för första gången förra julen. Jag kan gott tänka mig att införskaffa ett nummer av tidningen nästa år också. Det är intressant läsning för en inbiten bokmal. I årets nummer finns en essä av Lotta Olsson om vad barn- och ungdomsböcker har betytt för henne, både under uppväxtåren, men också nu. Det finns så många härliga böcker och jag känner igen mig i vad hon skriver. Det finns också ett reportage om Selma Lagerlöf och hennes Mårbacka med tillhörande recept på hennes favoritkakor. Dick Harrison skriver om Vasaätten på sitt vanliga medryckande sätt tillsamman med mycket annan läsning. Varje år följer två konstbilagor med av en konstnär, som i år heter Max Book. Jag är alldeles för dåligt insatt i den branschen för att veta vem han är, men jag kan tänka mig att det är ett populärt inslag. Så... Julstämning kommer kanske bli ett årligt återkommande inslag i den här familjen. Det är en riktigt trevlig tidning att bläddra i med lagom långa artiklar och fina bilder.

Monica Sundberg - Julstämning
Förlag: Semic förlag
ISBN: 9789155257071

1 kommentar:

Bokomaten sa...

Jag trodde inte de här var läsvärda på riktigt! För mig är det mer nostalgi. Man har alltid sett dem till jul, varje år. Som liten när man sålde jultidningar eller i affären när man blev äldre. Fina omslag och just stämning, men trodde inte innehållet egentligen var så intressant!

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...