10 januari, 2012

Mannen som gör vad som faller honom in


Mannen som gör vad som faller honom in är en samling skämtteckningar gjorda av Oskar Andersson som levde i slutet på 1800-talet. I boken presenteras ett urval av hans minst sagt satiriska skämtteckningar, som ibland också hade självbiografiska drag. I det informativa (och som alltid, i Bakhålls böcker, intressanta) efterordet ger vid handen att serierna ofta handlade om självmord. Oskar Andersson begick självmord vid 29 års ålder. Volymen från Bakhåll innehåller dock inga sådana serier.

En serie som har självbiografisk anknytning är den om mannen som möter en ovän på stan och klipper av sina fingrar efter att ha tagit denne i hand.

Bild från Bokus

Den här boken ingick i den vinterpresent man fick när man gjorde en beställning från Bakhålls senaste katalog. Som alltid, när de skickar ut presenter, är det ett urval av deras lite äldre titlar. Jag tycker det är lika spännande varje gång och ser med spänning fram emot vad de valt ut för böcker. Det är ett bra sätt att upptäcka nya författare och gå lite utanför sin egen bekvämlighetszon. Oskar Andersson var en ny bekantskap för mig och jag tackar Bakhåll för att de delar med sig av sin backlist på det här sättet och ökar min bildning.

Oskar Andersson - Mannen som gör vad som faller honom in
Förlag: Bakhåll
ISBN: 9177422309

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...