24 april, 2012

Barnboksvärldar


I En bok för allas stora utgivning kan man verkligen hitta små pärlor, som den här boken. Barnboksvärldar av Birgitta Fransson. En antologi med intervjuer av barnboksförfattare. Intervjuerna har tidigare publicerats i tidskriften Opsis Kalopsis, men finns nu samlade i den här behändiga volymen. Det är idel intressanta samtal med författare som Henning Mankell, Maria Gripe, Ulf Nilsson, Peter Pohl, Jostein Gaarder och Gunnel Beckman, för att nämna några. Boken är verkligt inspirerande och gör mig intresserad av flera författarskap som jag inte tidigare läst. Dessutom får jag på nytt möta en del författare som jag inte har läst sedan jag var barn, eller tonåring. Gunnel Beckman är ett sådant exempel. När jag läser samtalet med henne och boken Tillträde till festen, kan jag nästan känna hur det griper tag i mig, precis som boken gjorde när jag läste den för många år sedan. Barnboksvärldar är verkligen en guldgruva att ösa ur.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...