10 december, 2012

Gillian Flynn - Mörka platser





Nu var det så länge sedan jag bloggade om en bok så det är knappt jag kommer ihåg hur man gör. Ni får ha lite tålamod med mig. Det är ett tag sedan jag läste ut den här boken också och ni vet väl alla hur svårt det kan vara att komma på något vettigt att skriva om en bok efter ett tag. Nåväl... Mörka platser av Gillian Flynn handlar om Libby Day vars mamma och småsystrar blev brutalt mördade när hon var sju år gammal. Hennes storebror Ben pekades ut som skyldig, av den då sjuåriga Libby, och har suttit i fängelse sedan dess. Efter tjugofem år blir Libby kontaktad av ett gäng privatpersoner som intresserar sig för fallet och de anser att Ben är oskyldigt dömd. De ifrågasätter till och med Libby's vittnesmål och hennes minnen från mordnatten. Snart börjar Libby själv att ifrågasätta vad det egentligen var hon såg den där natten. Om inte hennes bror är mördaren, vem var det då och var finns den personen nu?

Till en början var den här boken så spännande, spännande och jag kunde inte lägga den ifrån mig. På slutet tappade den fart ganska så rejält och slutet var faktiskt lite... meh. Jag blev lite besviken över att den inte höll ända fram till slutet. Lite cred ska den ändå ha, för den botade ett ganska svårt fall av lästorka.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...