19 april, 2019

Katarina Harrison Lindbergh - Vampyrernas historia



Just nu läser jag mycket om vampyrer, på grund av att jag har ett eget skrivprojekt som inkluderar vampyrer. Innan det är dags att skriva om det råmanus som jag har skrivit så känner jag att jag behöver läsa in mig lite mer på vampyrer. Därför har jag läst Katarina Harrison Lindberghs bok Vampyrernas historia, för att få en klarare bild över hur vår syn av vampyrer har förändrats genom historien. Bilden av den adlige och välklädde blodsugande vampyren som vi har idag har inte alltid funnits. Det var först under 1800-talet som den bilden trädde fram, i och med publiceringen av verk så som Vampyren av John Polidori och Dracula av Bram Stoker. Innan dess betraktades vampyrer mer som gengångare, att de kom tillbaka från de döda för att besöka sina levande släktingar. Det var inte alls säkert att dessa vampyrer ens drack blod.
   Vampyrernas historia spänner över en lång tid, från de tidigaste vampyrerna i folktron runt om i världen till de moderna vampyrer i teveserier som True Blood. Även människor som i våra dagar betraktas som vampyrer, som Elizabeth Bathory och Gilles de Rais avhandlas i boken. Kopplingen mellan den historiska Vlad Dracula och Stoker's greve Dracula är också mycket intressant att läsa om.
   Förutom de historiska perspektiven berör även boken de mer praktiska delarna av detta med vampyr. Är det verkligen sant att vampyrer inte tål vitlök, bränns upp av solen och inte kan se sin egen spegelbild. Och kanske det viktigaste av allt, när man har tänkt sig att själv skriva om vampyrer, hur dödar man en vampyr?

Den fysiska boken är slutsåld sedan länge men den finns som e-bok att köpa på både Adlibris och Bokus. Själv fjärrlånade jag den genom mitt bibliotek. Det är en mycket intressant och bra översikt över hur vampyrer har sett ut genom historien. Rekommenderas till alla med vampyrintresse.

Katarina Harrison Lindbergh - Vampyrernas historia
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113029658

Andra som har läst: Litteraturmagazinet och Literature connoisseur.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...