09 april, 2019

Mycket vampyrer just nu


I dagarna läste jag ut Katarina Harrison Lindberghs bok Vampyrernas historia (recension kommer). Nu har jag gett mig i kast med Anna Höglunds doktorsavhandling Vampyrer: En kulturkritisk studie av den västerländska vampyrberättelsen från 1700-talet till 2000-talet. Samtidigt läser jag En vampyrs bekännelse av Anne Rice. Hur vampyren har framställts i litteraturen sedan 1700-talet är så galet intressant tycker jag. Visste ni att vår egen nationalskald, Viktor Rydberg, har skrivit en bok som heter Vampyren? Jag kanske är sist på banan, men jag hade ingen aning. Igår lämnade jag in en fjärrlåneansökan på mitt bibliotek på just den titeln. Jag hoppas verkligen att de kan ta hem den åt mig, för jag vill väldigt gärna läsa den. Även Yvonne Leffler's I skräckens lustgård: Skräckromantiken i svenska 1800-talsromaner har jag ansökt om att få fjärrlåna. Dessutom har jag ett flertal vampyrromaner och noveller som jag har tänkt läsa inom den närmsta tiden. Förbered er alltså på att det blir en hel del inlägg om just detta framöver.

Vilken är din favoritvampyrroman/novell?

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...