07 februari, 2011

Citerat ur Eating Animals

Som ni kanske har märkt här på bloggen så läser jag för tillfället Eating Animals av Jonathan Safran Foer och det har varit ett himla länkande till föreläsningar som han hållit. Jag ska fortsätta spammandet. Men nu är det citat ur boken som gäller. Boken kommer ut på svenska först senare under våren så citaten blir såklart på engelska.

Även om jag nu läser boken på engelska så kommer jag definitivt att kolla in den svenska utgåvan. Jag läser nu den brittiska och Safran Foer har skrivit ett särskilt förord till den. Om jag har fattat saken rätt så har han även skrivit ett särskilt förord till den svenska utgåvan. Jag är sjukt nyfiken på vad som står i det faktiskt. Det får bli till att lämna ett inköpsförslag till biblioteket när det börjar närma sig utgivningsdatum. Men nu kommer första citatet ur boken.

S. 160 Jonathan Safran Foer besöker ett mönsterslakteri:

I do notice one pig [...] that is lying on its side, trembling somewhat. And when the knocker comes out, while all of the others jump to their feet and become agitated, this one continues to lie and tremble. If George (familjen Safran Foers hund) were acting that way, we'd take her straight to the vet. And if someone saw that I wasn't doing anything for her, they would at least think my humanity was somehow deficient. I ask Mario (slakteriägaren) about the pig.
"That's just a pig thing," he says, chuckling.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...