04 augusti, 2011

Anders Tengner - Access All Areas

Tengner, A - Access all areas - 13028125

Det var ett tag sedan jag läste den här boken nu men jag ska ändå försöka få ner några tankar om vad jag tyckte om den. Jag har mer eller mindre vuxit upp med tidningen Okej, som Anders Tengner arbetade på. Jag köpte och läste nog i stort sett varje nummer av tidningen under min uppväxt. Väggarna i mitt rum var tapetserade med posters från Okej, på Guns N' Roses och Skid Row bland många andra. Det fanns ju på den tiden inte så många forum där man kunde läsa om sina favoritartister som det finns nu, där internet har minskat avståndet mellan artist och fans rejält.

Nå, det är med stort intresse jag läser om hur Anders började sin karriär som musikjournalist och kom att träffa hårdrockens giganter. Det är mycket sex och droger men det hör väl liksom till? Boken blir lite av en historiebok över hårdrocken och dess storhetstid och jag läser med stort intresse om dess uppgång och fall och hur framgångarna förändrar en del av rockstjärnorna till divor.

Med stort nöje läser jag också den händelse som har blivit kultförklarat av alla svenska hårdrocksfan. När Anders medverkade i Svar Direkt och Siewert Öholm förfasade sig över hårdrocken och det dåliga inflytande det hade på ungdomen. Jag som lyssnat på hårdrock/metal sedan jag gick på lekis funderar över när det dåliga inflytandet ska visa sig egentligen. Eller kanske har jag för dålig moral för att själv inse att jag är helt förtappad? Ett gott skratt får man sig i alla fall på Siewert Öholms bekostnad.

Hm... ja det är lätt att bli lite smått skitgrön av avund när man läser Anders Tengners bok och hur han blev kompis med hela hårdrockseliten. Men jag ska vara ödmjuk och istället vara glad för att han delar med sig i en, på det hela taget, bra bok som dock tappar lite fart i slutet.

Erik Laakso har också läst och gillat boken, liksom Niclas Müller-Hansen. Elin på Jag och böcker var dock mer skeptisk. Läs också en recension av boken på Tidningen Kulturen.

Anders Tengner - Access All Areas
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1-302812-5

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...