03 augusti, 2012

Tom Egeland - Cirkelns ände


Arkeologen Bjørn Beltø medverkar vid en arkeologisk utgrävning som den kände professor Llyleworth leder. Officiellt gräver man ut en oktogon vid Værne kloster men teamet hittar ett relikskrin som legat i jorden i 800 år och så snart det kommit fram i dagen stjäl professor Llyleworth det och åker från platsen. Bjørn Beltø följer efter och lyckas höra hur professorn planerar att föra skrinet ut ur landet. Han stjäl tillbaka skrinet från professorn, skrinet är funnet på norsk mark och tillhör norska staten. Varför är professorn så intresserad av skrinet och hur kunde han veta att det skulle finnas just vid Værne kloster? Han söker upp en rad människor för att söka sanningen om innehållet i skrinet och han dras obarmhärtigt in i en katt- och råttalek som tar honom runt Europa och Mellanöstern. Snart står det klart att människor han tidigare litade på är inblandade och han vet inte vem han kan lita på och alla verkar servera honom lögner. Kan skrinet verkligen innehålla Jesus eget evangelium? Oavsett om det stämmer eller inte finns det starka krafter som är beredda att göra allt för att innehållet i skrinet inte ska bli känt.


Cirkelns ände har beskrivits som den norska Da Vinci-koden. Nu har jag inte läst den så jag kan inte jämföra de två böckerna. Dock har jag sett filmen och visst finns det många likheter. Där Da Vinci-koden har mycket action (i filmen i alla fall) har Cirkelns ände en mer lågmäld spänning. Jag gillar det verkligen. Den är spännande ända fram till slutet och jag vill också veta vad det finns i skrinet och varför den där jäkla professorn vill ha skrinet. Bjørn Beltø, med sina inre demoner, är sympatisk och lätt att tycka om. Dessutom tycker jag mycket om sättet Egeland skriver på.

Det gläder mig att det finns fler böcker om Bjørn Beltø att läsa. Tyvärr verkar de inte finnas översatta till svenska så jag får läsa dem på norska. En av de andra böckerna om Bjørn Beltø, Lucifers evangelium, är redan på väg hem till mig.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...