30 augusti, 2015

Liane Moriarty - Öppnas i händelse av min död


Cecilia är en lyckligt lottad kvinna. Hennes liv är perfekt. Hon har en perfekt man, tre perfekta döttrar och ett perfekt jobb. Hon är en mycket framgångsrik kvinna. En dag hittar Cecilia ett brev på vinden. Brevet är adresserat till henne: "Till min hustru, Cecilia Fitzpatrick. Öppnas i händelse av min död." Det är bara det att hennes man inte är död. Han är på affärsresa. Ska hon öppna brevet eller inte? När hon för brevet på tal för sin man reagerar han väldigt konstigt men säger samtidigt att innehållet i brevet bara är sentimentalt dravel. Han ber henne att inte läsa det. Cecilia tycker att han beter sig konstigt och undrar vad det är han döljer. Hon gömmer brevet. Hennes man kommer hem tidigare från sin affärsresa. På natten vaknar hon och hör hur hennes man letar febrilt efter något på vinden. Det måste vara brevet han letar efter och till slut tar hennes nyfikenhet över. Hon läser det. Det som står där i kommer att förändra livet för alltid. Inte bara för Cecilia och hennes familj utan även för andra i deras närhet.

När jag såg den här boken på biblioteket och läste på baksidan var jag bara tvungen att låna med den hem. Den lät så fruktansvärt spännande. Men...ja tyvärr finns det ett men. Eller ett par. Den var väldigt trög i början när alla huvudpersoner skulle presenteras. Slutet är inte heller vad jag hade tänkt mig. Det känns bara som en lång räcka av konstiga sammanträffande. Det förtog verkligen en del av av läsupplevelsen och drar tyvärr ned betyget rejält. Att boken dessutom innehåller en hel del klyschor gör inte saken så mycket bättre. Nja, den här boken lät mycket bättre än vad den i själva verket var. Dock var den ett helt okej tidsfördriv.

Andra som har läst: med näsan i en bok, Boktokig, hyllan och Feelgoodbiblioteket.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...