02 september, 2015

Helen Fielding - Bridget Jones dagbok


Bridget Jones är den eviga singeln, på ständig jakt efter karlar och kalorier. Med en urusel självkänsla försöker hon hitta en karl innan det är för sent. Vid trettio års ålder börjar klockan ticka iväg och "alla" Bridgets vänner har sällskap. Hon för dagbok över sin pendlande vikt, sina misslyckade försök att sluta röka, sin senaste flirt med sin nuvarande chef och moderns tappra försök att para ihop henne med den präktige Mark Darcy.

Det är ett evigt uppräknande av Bridget's vikt, antal intagna kalorier, alkoholkonsumtion, cigaretter med mera i början av varje kapitel. Till slut hoppar jag över den delen för det tröttar ut mig. Bridget Jones dagbok är en modern version av Stolthet och fördom och visst är den både rolig och dråplig. Visst känner jag igen mig i bland, vi lever trots allt i ett väldigt utseendefixerat samhälle. Det är svårt att inte bli påverkad av alla bilder hur man "borde se ut". Men det känns som om jag hade haft större behållning av att läsa boken när jag var 25 och inte som nu, närmre 40. Bridget Jones dagbok var underhållande och ett trevligt tidsfördriv, dock kommer jag nog inte gå vidare till de uppföljande böckerna om Bridget Jones.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

Filmerna är ganska kul, underhållande.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...