05 september, 2015

Att köpa eller inte köpa, det är frågan

Under hela förra året hade jag ett slags köpstopp på böcker, eller snarare begränsade jag mina bokinköp väldigt mycket. Jag har inte köpt så många böcker i år heller utan är mycket sparsam med mina inköp. De flesta böcker finns ju att tillgå på biblioteket och mitt lokala bibliotek är verkligen fantastiskt. De fixar hem det allra mesta jag vill läsa, så till den grad att jag i bland känner att jag utnyttjar bibblan lite väl mycket. (Om det nu är möjligt). Mina bokhyllor bågnar av olästa böcker från tidigare års överkonsumtion av böcker och jag behöver verkligen inte fylla på med nya böcker som kanske blir liggande länge innan de blir lästa. Men nu när jag så smått börjar komma tillbaka till bokbloggandet igen så suger det i shoppingtarmen. Många gånger har jag surfat in på nätbokhandlarna och klickat runt. Än så länge har jag förmått mig att låta bli och i stället surfat in på bibliotekets hemsida och sökt i deras katalog. Och jo, hittills har de allra flesta titlarna funnits tillgängliga. Det är en titel jag vill läsa som mitt bibliotek inte har - Slakthus 5 av Kurt Vonnegut. Den har legat i  kundkorgen i nätbokhandeln ett tag nu men hittills har jag lyckats stävja det där shoppingsuget. Intalar mig själv att jag måste få ner antalet olästa böcker innan jag köper nya.

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

de höjde arvodet för författare för lånade böcker med 15 öre.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...