08 september, 2009

Jeffrey Deaver - Det trasiga fönstret

Medan jag läste den här boken så har jag samtidigt slagit ett slags rekord i mitt läsande. I vanliga fall brukar jag läsa ut en bok på en dag eller två. Men den här tog nog lite mer än en vecka att komma igenom. Och det beror inte på att jag tyckte den var dålig utan för att jag börjat jobba heltid och varit på utgrävning så jag har varit helt slut när jag kommit hem på kvällarna. Någon läsning har det knappast varit tal om. Jag var helt otroligt nog ledig hela helgen så då passade jag på att läsa ut den här boken.

Det trasiga fönstret
av Jeffrey Deaver är vad jag förstår den åttonde boken som handlar om Lincoln Rhyme. Men det är den första som jag har läst. I samlarens spår har jag dock sett på teve men kan inte säga att jag minns så tydligt vad den handlade om. Jag har tidigare varit en storkonsument av deckare och thrillers och jag gillar fortfarande genren men när jag började läsa boken så kände jag "ånej inte ännu en deckare". Den tidiga handlingen var nästan lite för förutsägbar och Rhymes förmåga att veta saker kändes lite för mycket bara. Men sen var jag helt uppslukad av handlingen som var minst sagt väldigt spännande.

Rhymes kusin Arthur blir gripen för ett mord som han inte har begått. Men det finns klara bevis för att det är han som är den skyldige. Man hittar spår efter offret hos Arthur och allt tyder på att det verkligen var han som begick mordet. Men han hävdar naturligtvis att han är oskyldig. Lincoln Rhyme börjar nysta i detta och upptäcker att det bevisen till trots, inte finns några spår efter kusinen på brottsplatsen. Rent logiskt borde en gärningsman lämna spår efter sig. Dessutom upptäcker man att det har begåtts liknande brott där den dömde hävdar sin oskuld och bevisen verkar mer eller mindre strategiskt utplacerade. Utredningen pekar allt mer på ett företag som samlar in all slags information om de amerikanska medborgarna. Någon som har tillgång till dessa uppgifter har använt dem för att manipulera och sätta dit oskyldiga människor för brott som denne själv har begått. Gärningsmannen ligger hela tiden ett steg före polisens arbete och verkar veta precis hur de ska agera. Hur fångar man en hänsynslös mördare som vet allt?

Det här var som sagt den första Lincoln Rhyme-deckare som jag läst men jag tror definitivt att jag kommer att läsa fler. Skriver upp Jeffrey Deaver på min att-läsa-lista.

Jeffrey Deaver - Det trasiga fönstret
Norstedts förlag
ISBN: 978-91-1-301985-7

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...