28 september, 2009

Peter Olausson - Faktoider

En faktoid är en uppgift som ser ut som ett faktum, men som inte är det. Med andra ord en myt eller en osanning. I Faktoider, Försanthållna osanningar, halvsanningar och missuppfattningar av Peter Olausson tas det död på faktoider på löpande band. Boken är vad jag förstår ett urval av alla de faktoider som författaren presenterar på sin hemsida. Genom ett idogt arbete har han letat efter belägg mot en rad påståenden som tas för sant och vid varje faktoid så finns även en eller flera källhänvisningar. Boken är indelad i olika kategorier, som exempelvis historia, citat, litteratur och religion. I bokens inledning skriver han att han är amatör på samtliga områden som han skriver om men att det inte är så svårt att avslöja faktoider.

Ett smakprov ur boken rörande faktoiden om Hamlet och döskallen:
Hamlet uppför sin berömda monolog, "Att vara eller icke vara", med en döskalle i handen.

I texten står inget om att Hamlet skall hålla någonting särskilt i händerna under monologen (akt III, scen 1). Vid ett annat tillfälle i pjäsen (akt V, scen 1) får några dödgrävare i arbete upp ett antal kranier, vilket ger anledningen till en djupsinning konversation. Det är då Hamlet plockar upp en skalle och anmärker "Ack, stackars Yorick! - Jag kände honom, Horatio, en oändeligt lustig, utomordentligt humoristisk karl."

Den här boken är nog inte en sådan som man läser från pärm till pärm och är säkerligen inte heller tänkt som sådan, utan bättre att läsa lite här och lite där. Intressant är det hur som helst. Men om alla presenterade faktoider faktiskt är just faktioder, det låter jag vara osagt. ;-)

3 kommentarer:

Fiktionista sa...

Jag kommer ihåg när jag läste Hamlet för första gången och upptäckte att det faktiskt inte fanns någon scen där han säger "Att vara eller icke vara" med en dödskalle i handen. Jag tyckte det var helskumt eftersom jag hade sett flera olika uppsättningar av pjäsen med just den scenen...det var förvirrande.

Titti sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hellre barfota än boklös sa...

Ja det är märkligt det där. undrar vart det kommer ifrån.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...