07 maj, 2019

Alex Kava - Jagad av elden


En pyroman härjar i Washington D.C. Flera bränder med liknande händelseförlopp har startats runt om i staden. De senaste två bränderna har ändrat karaktär. De har skördat människooffer och man jagar nu en mordbrännare. Maggie O'Dell och hennes kollegor kallas in för att delta i utredningen. Är det verkligen samme förövare eller jagar man i själva verket två? Samtidigt som Maggie söker efter ledtrådar som ska leda fram till mordbrännare lider hon av ett trauma sedan en tidigare utredning. Ledningen är hela tiden på henne och undrar om hon verkligen klarar av att vara tillbaka i tjänst. Maggie gör allt för att dölja hur hon känner. Saken blir inte bättre av att journalisten Jeffery Cole börjar gräva i hennes förflutna och avslöjar saker av privat karaktär om Maggie på bästa sändningstid.
   Mordbrännaren blir allt djärvare. Någon smyger omkring utanför Maggies hus. Allt eftersom spänningen trappas upp står det klart att mördaren kan finnas närmare Maggie än hon tror.
   Det här är den tredje boken jag läser i serien om Maggie O'Dell. Jag har inte läst böckerna i ordning. Den här boken utspelar sig före Stanna inte här, som jag läste för inte alls längesen. Med facit i hand borde jag ha kollat upp i vilken ordning böckerna kom innan jag läste dem. Å andra sidan är det fristående delar så det funkar bra ändå. Alex Kava skriver bladvändare. Det är svårt att lägga ifrån sig boken. Kommer förmodligen att läsa fler böcker av henne.

Alex Kava - Jagad av elden
Förlag: HarperCollins Nordic
ISBN: 9789150942286

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...