12 maj, 2019

Stefan Spjut - Stalpi


En ovanligt stor varg har fångats in och ska transporteras söderut. Under transporten går något snett, vargen släpps fri och för personerna som körde transporten slutar det illa. Samtidigt pågår en självmordsvåg i Norrland. En hel by sägs ha utplånats.
   Lennart Brösth rymmer från psyket i samband med ett sjukhusbesök. Gudrun Myrén, Sussos mamma, är orolig för att han kommer vilja hämnas för att Susso fick hans sekt splittrad. Gudrun ber därför Diana, en barndomskamrat till Susso, att åka till henne. Själv har Gudrun inte mycket kontakt med dottern sedan hon flyttade och bosatte sig i en stuga i Vittangi. Dianas besök hos Susso slutar inte alls så som hon har tänkt sig. Från att inte ha trott på barndomsvännens historier om troll tvingas hon omvärdera en stor del av det hon hittills har trott på. Besöket blir en kamp på liv och död.
   Har svårt att bestämma mig för ett omdöme om denna bok. Jag gillade skarpt Stallo och såg mycket fram emot att läsa Stalpi. Meen, den sugs jag inte in i riktigt lika mycket som dess föregångare. Stalpi är på intet sätt dålig, men den saknar något visst som Stallo hade. Jag vet bara inte vad. Kul är det hur som helst med litteratur som bottnar i samisk mytologi.

Stefan Spjut - Stalpi
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 9789100143565

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...