15 maj, 2019

Lisa Jewell - Och sen var hon borta


Femtonåriga Ellie Mack säger hejdå till sin mamma och går till biblioteket för att plugga. Hon kommer aldrig hem igen. Hon är spårlöst försvunnen. Ingen har sett den unga flickan på väg till biblioteket. Ingen vet var hon har tagit vägen. Polisen tror att hon har rymt hemifrån. Men ingenting tydde på att Ellie hade sådana planer. Hennes försvinnande är ett svårt slag för familjen som lämnas kvar med en massa frågor. Föräldrarna skiljer sig. Pappan träffar så småningom en ny kvinna och går vidare. Ellies mamma, Laurel, har däremot svårt att gå vidare. Relationen till de andra barnen är ganska frostig. Så en dag möter hon, av en slump, en man som hon blir handlöst förälskad i. Ganska snart blir hon presenterad för mannens nioåriga dotter Poppy. Laurel får en chock när hon får se flickan första gången. Poppy är kusligt lik hennes Ellie som nu har varit försvunnen i tio år. En rad märkliga sammanträffanden inträffar. Laurel försöker intala sig att det är just det det är, märkliga sammanträffanden. Men saker ställs snart på sin spets.
   Alltså jösses! Den här boken drogs jag in i redan från första sidan. Så sjukt spännande! Jag gjorde misstaget att börja läsa den här boken i måndags förmiddag. Vid 15-tiden var det dags att gå till jobbet för att jobba hela kvällen. Hade sjukt svårt att slita mig från boken. Läste alldeles för länge efter jobbet den kvällen, jag skulle ju upp och jobba dagen efter. Läste medan jag åt frukost på tisdagsmorgonen och längtade hela dagen tills jag fick gå hem och fortsätta läsa. På tisdagskvällen läste jag ut den. Det var längesedan jag fastnade så totalt i en bok redan från första sidan. Även om jag räknade ut ganska tidigt hur det förhöll sig så ville jag ändå veta detaljerna om vad som hade hänt med Ellie. Läs den här boken i sommar!

Lisa Jewell - Och sen var hon borta
Förlag: Printz Publishing
ISBN: 9789177710455

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...