28 januari, 2020

Joyce Carol Oates - Mitt liv som råtta


Violet Rue är det yngsta barnet i familjen Kerrigan. I familjen förekommer det ofta hårda ord och alla är rädda för sin pappa. Familjen Kerrigan är vad man skulle kunna kalla för en dysfunktionell familj. Men oavsett vad som händer i familjen så håller man varandra om ryggen. Man berättar inte för utomstående vad som sker. En dag blir Violet Rue vittne till hur hennes äldre bröder gör sig av med bevismaterial från ett fruktansvärt brott som de har begått. Violet Rue slits mellan sin kärlek till familjen och bröderna och rädslan för dem. Kan bröderna lita på att Violet Rue håller tyst om vad hon har sett? En dag är Violet Rue med om en allvarlig fallolycka i hemmet. Eller vad det verkligen en olycka? Violet Rue bestämmer sig för att berätta för en utomstående om vad hon har sett och det kommer att förändra hennes liv för alltid.
   Mitt liv som råtta är fantastisk läsning. Joyce Carol Oates är verkligen en mästare på att skriva om utanförskap och allt det som skaver i livet. Hon beskriver de där motsättningarna så bra. Violet Rues känslor för sin familj är mångbottnade. Hon älskar dem men är samtidigt rädd för dem. Tidigt får hon lära sig att vissa saker pratar man inte om. Vad gör det med en människa? Mitt liv som råtta är en underbar bok med en existentiell botten. Jag älskar Joyce Carol Oates!

Joyce Carol Oates - Mitt liv som råtta
Förlag: HarperCollins Nordic
ISBN: 9789150944273

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...