25 juli, 2009

Hundra år av envishet

Efter att ha läst recensionen av Naturskyddsföreningens årsbok och tillika jubileumsbok hos Du är vad du läser så kände jag att det var dags att verkligen ta mig an denna bok. Jag beställde denna bok i början på det här året och jag fick den i början av juni som ni kan läsa här. Tidigare årsböcker från Naturskyddsföreningen har haft ett behändigt inbundet format i storleksordningen A5. Denna bok är i det närmaste en gigant i jämförelse och har nog nästintill dubbel storlek. Jag hade ärligt talat inte förväntat mig att boken skulle vara så stor men jag förstår att man vill göra något extra när det faktiskt rör sig om föreningens jubileumsbok då det i år är 100 år sedan som föreningen bildades.

Boken är uppdelad i två delar där den första delen rör föreningens historia. Det är intressant läsning men jag måste erkänna att jag mest läst utvalda delar. Men jag är tämligen säker på att boken kommer att bläddras i och läsas då och då framöver. Längre artiklar om vad föreningen arbetat med under åren; som exempelvis förbudet av freoner och odling av ekobananer, blandas med nedslag i föreningens historia där vi får veta att Selma Lagerlöf fanns med i föreningens medlemsmatrikel 1912 och året därefter finner man Anders Zorn bland medlemmarna. Eller att föreningen 2006 ordnade en Östersjökampanj under Almedalsveckan för att uppmärksamma algblomingen i Östersjön. Här deltog artister som Mikael Wiehe, Joakim Thåström och Thomas Di Leva. I den andra delen av boken är det istället framtidsvisioner som avhandlas som exempelvis gröna skatteväxlingar, utfiskning av haven och ekologiskt jordbruk. Här finner vi skribenter som Isabella Lövin, Mikael Karlsson och Stefan Edman.

Det är intressant läsning alltihop och det är åtminstone i den första delen en välavvägd blandning av text och bild. I den andra delen däremot så är det mest text och ett fåtal illustrationer. Det är fina illustrationer så jag vänder mig inte emot det på något vis. Men jag känna att det blev lite tråkigt och enformigt i den andra delen. Men överlag så gillade jag verkligen det jag läste i den här boken. Bokens genomsyras av att det finns hopp för framtiden!

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...