30 augusti, 2009

David Jonstad - Vår beskärda del

Vår beskärda del - en lösning på klimatkrisen av David Jonstad kom precis ut på Ordfront förlag. Det kommer ut många böcker som handlar om klimatförändringar och det känns ibland som att det kan bli lite för mycket. Men den här boken känns inte alls överflödig på något vis. Jag gillar innehållet och de förslag som Jonstad presenterar i boken. Han visar på de möjligheter som finns att lösa klimatkrisen och vad vi behöver göra. En del uppoffringar kommer vi tvingas till, det går inte att fortsätta konsumera i den takt som vi hittills gjort. Vi i den rika delen av världen alltså. För att befolkningen i den fattiga delen av världen ska kunna utvecklas och ta sig ur sin fattigdom måste vi dela mer rättvist på jordens resurser. Det måste bli ett slut på vårt slit- och slängsamhälle.

Jonstad drar paralleller till krigsmobiliseringen under andra världskriget när bland annat den amerikanska bilindustrin ställde om till att istället för bilar producera krigsmateriel. På samma vis skulle vi idag kunna ställa om våra fabriker för att producera miljövänliga varor och samtidigt generera nya gröna jobb. Han menar också att vi alla måste sluta använda olja och jämställer användningen av olja som ett missbruk. Vi är alla oljeknarkare. Vi vet att användningen av olja inte är bra för vare oss själva eller jorden men vi fortsätter ändå på grund av att det är så enkelt och lättillgängligt.

Det mest intressanta kapitlet i boken tycker jag är hans framtidsvision av ett fossilfritt Sverige år 2030. Trädgårdsodling är en av dessa visioner. Och alls inte bara på landet utan även i städerna odlas det grödor som vi kan äta. Innegårdar, parker och före detta parkeringsplatser har förvandlats till odlingslotter. En stor del av vår mat är producerad i vårt närområde istället för importmat. Torgen har återigen blivit de marknads- och mötesplatser som de en gång var tänkta att vara, istället för de gigantiska köpcentrum som har blivit lagerlokaler eller står övergivna och tomma. För i 2030-talets Sverige är konsumtionssamhället dött. Vi handlar fortfarande saker men inte på samma sätt. Det finns till och med lagar som styr producenterna så att de måste tillverka varor av hög kvalitet som håller länge. Vi äger saker tillsammans. Verktyg, bilar, segelbåtar och slalomutrustning hyr eller äger vi tillsammans. I kvartersköken, som kommunerna driver, samlas människor för att äta mat tillsammans med sina grannar, eller för att köpa med sig mat hem till självkostnadspris.

Låter det som en utopi? Ja kanske det. Men faktum är att denna omställning redan har tagit sin början. I Storbritannien finns ett flertal så kallade Transition Towns. Initiativtagaren heter Rob Hopkins som grundade The Transition Movement 2006. Lokal odling, gemensamma inköp och lokala valutor är grunden i denna rörelse som även nått Sverige.

Det är en mycket hoppingivande bok att läsa för alla som känner sig maktlösa inför vår framtid. Det enda jag störde mig på i boken var en del stavfel, men det är väl egentligen en petitess i sammanhanget. Men jag tycker att ett förlag som Ordfront borde ha bra korrläsare.

Jag har sneglat länge på The Transition Handbook av Rob Hopkins. Jag har läst om denna rörelse i JAK's medlemstidning Grus & Guld och tyckte att detta lät intressant. Så efter att ha läst om det även i denna bok så gjorde jag slag i saken och köpte ovanstående bok.

Från och med det här inlägget så kommer jag att skriva ut vilket förlag boken är utgiven på och bokens ISBN-nummer för att göra det lättare för dig som kanske vill köpa/låna de böcker som jag skriver om. Hoppas ni tycker att det är bra.

David Jonstad - Vår beskärda del - en lösning på krimatkrisen
Ordfront förlag
ISBN: 978-91-7037-409-8

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...