10 augusti, 2009

De 15 viktigaste böckerna

Jag har sett att det är flera bloggar som antagit utmaningen att lista de 15 viktigaste böckerna i ens liv. Jag hittade utmaningen hos En annan sida. Här är min lista (utan inbördes ordning):

1. Glädjens stad - Dominique Lapierre
2. Diet for a new America - John Robbins
3. Beyond beef - Jeremy Rifkins
4. The bone people - Keri Hulme
5. Rotlös - Tsitsi Dangarembga
6. Ännu talar träden - Calixthe Beyala
7. Development as freedom - Amartya Sen
8. The Chronicles of Narnia - C.S. Lewis
9. Människan, kulturen och evolutionen - Tomas Ljungberg
10. Into the wild - John Krakauer
11. Välkommen till himlen - Fannie Flagg
12. Harry Potter och de vises sten - J.K Rowling
13. Vinden är min mor - Bear Heart
14. Sekten - Dean Koontz
15. Christine - Stephen King

Den här listan kommer jag säkert att vilja ändra, lägga till och dra ifrån många gånger om. Men det här är de som dök upp i mitt huvud och som på något vis påverkat mig med sitt innehåll, eller introducerat mig till en speciell författare eller liknande. Två titlar på listan är gammal kurslitteratur som har haft stort intryck på mig; Development as Freedom av Amartya Sen och Människan, kulturen och evolutionen av Tomas Ljungberg.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...