21 april, 2010

Kraken

Boel får en alldeles egen Krake att ta hand om. Krakar måste man hålla i ordentligt och hållas kopplade säger man till Boel. Men ibland släpper Boel Kraken lös och de krigar med varandra. Det är alltid Kraken som vinner. Krakar är kallblodiga djur från Krakalonien som kan flyga och spruta eld. En dag vill Kraken inte alls gå dit Boel vill. Den stretar åt sitt eget håll. Boel tvingas släppa loss Kraken som lyckligt flyger sin kos. Gör inget dumt! ropar Boel efter sin Krake. Men Kraken hörde nog inte för den var redan långt borta. Boel saknar sin Krake och undrar om den kommer tillbaka.

Kraken påminner mig om Astrid Lindgrens Draken med de röda ögonen. En Krake eller för delen en drake kan man inte hålla kopplad hur länge som helst. De vill båda vara fria och göra som de vill. Kraken har mycket god potential att bli lika omtyckt som Draken med de röda ögonen här hemma hos oss. På något vis påminner mig Kraken även om min mycket egensinniga fyraåriga dotter som har en vilja av stål.

Boel Werner - Kraken
Förlag: Bokförlaget Opal
ISBN: 978-91-7299-385-3

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...