20 april, 2010

Mordet i Eiffeltornet

Under världsutställningen i Paris 1889 och invigningen av det nybyggda Eiffeltornet faller en kvinna död ner. Orsaken visar sig vara ett helt vanligt bistick och någon utredning startas inte av polisen. Men snart faller fler människor offer för dessa giftiga bin som verkar ha intagit Paris. Bokhandlaren Victor Legris har befunnit sig på de platser där människorna har dött. Han verkar vara den enda som anar oråd och börjar själv att utreda saken. Vilket snart leder till att han upptäcker att han inte ens kan lita på den person som är hans bästa vän och förtrogne. Eller kvinnan som han förälskat sig i. Det leder också till att han själv råkar illa ut.

En stor del av romanen upptas av Victors krångliga kärleksliv och hans förälskelse till konstnärinnan Tasja. Den första halvan av boken är seg och det är inte helt lätt att hålla intresset uppe. Det är först i andra halvan av boken när intrigen tätnar som jag verkligen blir intresserad av att veta mer vad som händer. Den här boken tog mig ovanligt lång tid att läsa. Om det berodde på att jag var inne i en lässvacka eller inte låter jag dock vara osagt. Kan hända att det är så att det här boken helt enkelt inte passade mig. Upplösningen av mysteriet kändes minst sagt lite krystat och jag gillar inte alls mördarens bekännelse. För den som gillar deckare med en stor portion romantik som utspelar sig i Paris torde den här boken vara perfekt. För mig personligen blir det nog inte fler Victor Legris - mysterier.

Claude Izner - Mordet i Eiffeltornet
Originaltitel: Mystère rue des Saint-Pères
Översättning: Johanna Hedenberg
Förlag: Kabusa böcker
ISBN: 978-91-7355-126-7

1 kommentar:

Karin Berg/Enbokcirkelföralla sa...

Jag gav den medlebetyg och då mycket för den fina paris historia delen på slutet. Tyckte själv att själva deckarmysteriet var för tillkrånglat och för mycket kärlek..

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...