18 april, 2010

Plagiat av blogginlägg

Annika på bloggen Alkb tar upp en viktig fråga som handlar om plagiat av blogginlägg. Läs gärna hennes inlägg som är läsvärt. Det finns bloggare som helt eller delvis knycker texter från andra bloggar under förevisning att det är deras egna. Varför? Är det för att man anser att man inte har tid eller lust att knåpa ihop ett eget inlägg? Det finns säkert lika många anledningar som det finns personer som stjäl inlägg från andra. Jag har tyvärr själv varit med om detta en gång (vad jag vet). Det handlade inte om en bokrecension utan en annan bokrelaterad sak som jag skrivit om. Några få meningar bara. Jag blev därför minst sagt förvånad när jag två dagar senare finner ett i princip exakt likadant inlägg på en annan blogg som jag regelbundet läser. Det enda som skiljde från mitt ursprungliga inlägg var en bisats som hade tagits bort. Annars var det exakt mina ord, ner till minsta stavfel. Jag har ingenting emot att bli citerad på andra bloggar. Det är ju bara ett bevis för att någon annan tycker att man skrivit något som är bra. Men det ska alltid framgå att man tagit texten från min blogg. I det här fallet valde jag att inte göra någonting. En gång är ingen gång. Men skulle det hända igen skulle jag definitivt välja att konfrontera den som stal från min blogg.

3 kommentarer:

Linnea sa...

Oj, vad knasigt! Jag har aldrig råkat ut för plagiat själv. Jag trodde det mest var något som yngre personer gör i okunskap, inte något som vuxna personer med en blogg gör. Tråkigt att få sin text stulen!

Annika sa...

Det tycker jag absolut att du ska göra, men förhoppningsvis var det bara en engångsföreteelse då "tjuven" helt enkelt inte tänkte sig för. Man kan ju alltid hoppas att det var så i alla fall.

Vi hörs snart igen!

// Annika

Titti sa...

Jag tror också att det var en engångsföreteelse och ren obetänksamhet.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...