10 december, 2010

Hur man inte ska skriva en roman = Stephenie Meyer?

Jag sitter här och kikar igenom den enorma engelskspråkiga delen av handböcker i skrivande som finns. Amazon har en hel del och där får man ju också upp en del tips som verkar intressanta. Jag lägger in alla böcker som verkar intressanta på min önskelista jag har på Bookmooch. Någon gång i framtiden kanske jag har tur och kan moocha någon av böckerna. På Bookmooch finns, när man tittar på en titel man är intresserad av, också en rad med en rekommenderad bok. När jag hade uppe sidan med Howard Mittelmark's How Not to Write a Novel är den rekommenderade boken ingen mindre än Stephenie Meyers New Moon. Jag tyckte att det var lite roligt i alla fall. Själv har jag en slags hatkärlek till Meyers böcker. Två böcker i serien har jag läst men efter att ha blivit så irriterad över bland annat de stereotypiska karaktärerna så valde jag att inte läsa några fler böcker, hur bra andra än tycker att de är. Samtidigt har jag båda gångerna dragits in i handlingen och fortsatt läsa för att jag vill veta vad som händer. Samtidigt som jag irriterar mig något enormt på det sötsliskiga och stereotyperna. Den där irritationen gjorde det därför lätt att låta bli att läsa fler böcker.

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Men det är ju sånt här som är så kul. Böcker som inte uppfyller formeln för en bra bok säljer som smör. Andra böcker som precis kopierar typ Rosens namn blir ändå inte kassasuccéer. Det finns inget riktigt recept helt enkelt. Tyvärr. Eller tur. Eller?

Titti sa...

Jag håller med! Det är ju det som är så himla bra. Att det inte finns något rätt eller fel. Jag tror det stämmer det som många skriver när de ska ge tips till oss som drömmer om att bli författare. Att inte skriva för marknaden och det man tror ska sälja, utan skriva det som man själv vill läsa. Tror det är ett jätteviktigt råd. Marknaden svänger ju dessutom så snabbt och trenderna vänder.

Men jag tyckte det var lite roligt att just den där boken matchades med Meyers bok. :-)

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...