12 december, 2010

Klassiska seriealbum - Frankenstein




Argasso förlag har precis påbörjat en utgivning av klassiska böcker i serieformat. Jag fick ett ex av serieversionen av Mary Shelleys Frankenstein. Det är första gången jag läser ett seriealbum. Dessutom har jag ännu inte läst boken. Åtminstone inte i oavkortad form. Jag har därför inte så mycket att jämföra seriealbumet med rent storymässigt.

Det är dock ett snyggt album med fina bilder och utan att alltså ha läst originalet så tycker jag det funkar i serieformat. Om inte annat som en introduktion för ungdomar. Jag har själv en tonåring som inte läser särskilt mycket. Förutom serier och någon enstaka bok som han blir "påtvingad" i skolan. Lyckas jag "sälja in" det här albumet till honom så blir jag väldigt nöjd. Samtidigt som han får ett actionspäckat seriealbum får han också en liten injektion med klassisk litteratur.

Personligen skulle jag dock aldrig komma på tanken att byta en roman mot serieversionen. Mary Shelleys Frankenstein är en bok som stått på min att-läsa-lista länge (och den står i min bokhylla också). En av de stora fördelarna med att läsa en bok istället för att läsa en serie eller se en film är att man får visualisera hur karaktärerna och miljöerna i boken ser ut. Ett seriealbum som detta serverar färdiga bilder åt dig. Därför måste jag nu vänta ett tag med att läsa boken tills bilderna från albumet har bleknat. Tills dess tänker jag placera ut det på en strategisk plats i tonårssonens rum och hoppas att det kan råka så ett litet litet frö...


Bild från förlaget

Mary Shelley - Frankenstein (seriealbum)
Förlag: Argasso förlag
ISBN: 978-91-85071-93-7

1 kommentar:

Anonym sa...

Är en berättelse riktigt bra kan jag tänka mig bok, film OCH seriealbum. Varför välja bort något? :)

Är du intresserad kan du kika in på min blogg någon gång under nästa vecka, när jag lägger upp lite bilder från Argassos nästa seriealbum Jane Eyre.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...