10 mars, 2019

Elisabet Nemert - Vargarnas tid


Vargarnas tid utspelar sig i Sverige under andra världskriget. Magdalena Liljedahl och hennes bror Nils har båda gjort en klassresa och lever ett bra liv i Stockholm. De äger flera butiker och behöver inte längre bekymra sig om pengar. Livet de lever är långt från deras barndom på Lilla Skogstorp. Deras hårda arbete till trots ses de inte med blida ögon av de förmögna släktena. En dag blir de inbjudna på middag på slottet Södertuna. Där möter Magdalena Carl-Magnus Rytterholm, sonen till slottets ägare. Mötet blir inte en trevlig upplevelse för Magdalena. Carl-Magnus vänner ser ned på Magdalena och hennes bror och gör allt för att de två ska känna sig obekväma.
   Så bryter andra världskriget ut och Carl-Magnus blir, i egenskap av militär, placerad i Kiruna. Magdalena reser till Kiruna som journalist för att skriva om hur kriget påverkar svenskarna. På tåget upp intervjuar hon de som har blivit inkallade. Magdalena ska bara tillbringa några timmar i Kiruna. Med samma tåg som henne ska även finska krigsbarn som har anlänt till Sverige. Strax innan tåget ska avgå är tre syskon försvunna. Magdalena bestämmer sig för att stanna kvar och hjälpa till att söka efter barnen och därmed korsas hennes liv återigen av Carl-Magnus. Tycke uppstår och man får följa deras kärlekshistoria, allt medan kriget samtidigt pågår ute i världen.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här boken. De historiska bitarna om hur det kan tänkas ha varit att leva i Sverige under andra världskriget var intressant. Men. Det finns ett stort men. Det är mycket klichéer, huvudpersoner som är i det närmaste synska och plötsligt fylls med en inre fruktan om hemska saker som komma skall. Nä... Jag himlade med ögonen mer än en gång under läsningen. Gillar inte alls gestaltningen i den här boken. Personerna är så fantastiskt underbara hela tiden.
   Blev tipsad om den här boken av en arbetskamrat som säger att detta är Nemerts sätt att skriva. Jag tror jag tar med mig lärdomen från de historiska bitarna i boken men några fler böcker av denna författare tror jag inte att det blir för min del.

Elisabet Nemert - Vargarnas tid
ISBN: 9789137148168
Förlag: Forum

Johannas deckarhörna, Maddes bokblogg och Bokslukarinnas bokblogg har också läst.

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...