15 mars, 2019

Sleepy Hollow

Senaste tiden har jag tittat på serien Sleepy Hollow på Netflix. Det är vad man kan kalla en spin off på klassikern The Legend of Sleepy Hollow av Washington Irving.
   I tv-serien vaknar Ichabod Crane upp i nutid. Samtidigt som honom har även den huvudlöse ryttaren följt med in i modern tid. Ichabod Crane träffar poliskommissarie Abigail Mills och tillsammans försöker de att besegra den huvudlöse ryttaren, som letar efter sitt huvud. Får han det tillbaka kommer demonen Moloch att släppas ut ur skärselden och det skulle innebära slutet för mänskligheten. I varje avsnitt är det ett nytt monster eller demon som Crane och Mills har att bekämpa, samtidigt som hotet från den huvudlöse ryttaren och Moloch kvarstår som en röd tråd genom serien. 
   Jag måste erkänna att jag tilltalas av den här typen av serier. Den har 16 års åldersgräns på Netflix, men jag kan inte säga att den är särskilt läskig. Den är mest lite mysrysig, och jag gillar de historiska inslagen i serien, samtidigt som man får lära sig en hel del om monster och onda andar från svunna tider. Kanske kan fungera som stoff till framtida skräcknoveller. ;-)
   Jag läste boken för många år sedan men kommer inte ihåg särdeles mycket av handlingen. Kanske borde jag läsa om den?
   Tom Mison spelar Ichabod Crane och Nicole Beharie spelar Abigail Mills. 

Har du tittat på serien och vad tyckte du i så fall?

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...