31 mars, 2010

Bokslut Reinfeldt

Det här är boken som gjorde mig så upprörd när jag läste den. Jag kan inte direkt säga att bokens innehåll var nyheter för mig. Jag är allt för medveten om de försämringar som vår nuvarande regering har gjort i vårt trygghetssystem, som sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen exempelvis. Lagom till jag tog min examen hade regeringen gjort om reglerna och plockat bort studerandevillkoret hos a-kassan. Och så har jag anhöriga som blivit utsatta för den stupstock som medför att personer som fortfarande är för sjuka för att arbeta blir utslängda från sjukförsäkringen och inslängda på arbetsförmedlingen trots att de inte är friska nog att söka jobb.

Författarna i Bokslut Reinfeldt går grundligt igenom alla de förändringar som Reinfeldt och company har gjort under sina snart fyra år i regeringen och jämför detta med det som sades inför valet. Det är minst sagt skrämmande läsning. Trots de fina orden om att de värnar den svenska välfärdsmodellen har de systematiskt arbetat för att rasera densamma. Med en väl genomtänkt retorik har de lurat väljarna att tro att de egentligen menade något helt annat. När regeringen så metodiskt arbetar för att sätta den svenska välfärdsmodellen ur spel finns det risk att den så småningom får självförstärkande effekter. När en stor del av medelklassen märker att de inte får ut något av de välfärdsprogram som finansieras med skattemedel vill de inte längre betala den höga skatten. Det kan, enligt författarna, leda till ett mer egoistiskt samhälle för När beteendet väl ändrats är det svårt att vända utvecklingen. Då startar en samhällsprocess som hålls igång och förstärks av egen kraft. När drömmen om jämlikhetens samhälle tynat bort kan vi snart befinna oss i ett samhälle som har förändrats i grunden och som många av oss inte känner igen - i en helt annan samhällsmodell. Vill vi verkligen ha ett sådant samhälle?

Författarna har också skrivit boken Åtta år med Reinfeldt. Den har jag inte läst men efter att ha läst den här boken måste jag se till att göra det. Med tanke på de förändringar som regeringen Reinfeldt har hunnit göra på fyra år så måste det vara än mer skrämmande läsning vad de kan göra på åtta år. Personligen ryser jag vid tanken. Jag hoppas att många kommer att läsa den här boken innan de går till valurnorna i september.

Christer Persson, Stefan Carlén & Daniel Suhonen - Bokslut Reinfeldt
Förlag: Ordfront
ISBN: 9778-91-7037-535-4

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...