21 mars, 2010

Linwood Barclay - Utan ett ord

Tänk dig att du vaknar upp en morgon och hela din familj har försvunnit. Det finns inte ett spår efter dem. De har inte lämnat något avskedsbrev, inte tagit med sig några kläder. De verkar ha försvunnit från jordens yta. Det är vad som händer den fjortonåriga Cynthia. Efter ett häftigt gräl med föräldrarna där hon önskade att de vore döda smäller Cynthia igen dörren till sitt rum och somnar efter att för första gången ha druckit sig berusad. När hon vaknar upp på morgonen är det något som inte stämmer. Det är alldeles för tyst. Hon kan varken höra sina föräldrar eller sin storebror. Först tror hon att de bara har gett sig iväg någonstans utan att ha sagt till henne. De är ju förmodligen fortfarande arga på henne sedan dagen innan. Men de dyker aldrig upp. 25 år senare är Cynthia med i ett teveprogram som handlar om olösta fall. Hon vill försöka ta reda på vad som egentligen hände den där natten för 25 år sedan. Kanske finns det någon som vet något? Till en början får de inte in några tips alls. Det är fullkomligt tyst förutom de vanliga knäppgökarna som alltid ringer. Så en dag ringer telefonen och en man säger till Cynthia att hennes familj förlåter henne. Det är en chock för henne och hon kan inte låta bli att undra över vad personen menar. Lever hennes familj fortfarande och vad finns det att förlåta? Snart händer det fler mystiska saker. Någon tar sig in i Cynthias hus och på köksbordet ligger hennes pappas hatt. Ju mer Cynthia och hennes man forskar i det hela desto mer uppenbart blir det att någon inte vill att de ska få reda på sanningen.

Den här boken var verkligen helt omöjlig att lägga ifrån sig. När jag fick hem den här boken hade jag min syster på besök och medan vi satt vid köksbordet och pratade så fingrade jag på boken ett antal gånger. Till slut var jag tvungen att lägga den i ett annat rum. Jag var verkligen sugen på att börja läsa i den. Och när jag väl börjat kunde jag inte sluta. Det var verkligen stört omöjligt att lägga den ifrån sig. Man vill veta vad som hände och man gissar för fullt. Jag har inte tidigare läst något av Linwood Barclay men efter den här boken måste jag bara läsa fler.

Linwood Barclay - Utan ett ord
Originaltitel: No time for goodbye
Översättning: Elisabet Fredholm
Förlag: Pocketförlaget
ISBN: 978-91-86369-15-6

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...