03 mars, 2010

Marie Hermanson - Hembiträdet

Egenföretagaren Yvonne Gärstrand leder ett framgångsrikt företag men är utled på sitt liv. Genom en tillfällighet börjar hon en dag att ströva omkring i ett villaområde som hon själv kallar för Området. Där känner hon en tillfredsställelse som hon inte känt på länge och hon bestämmer sig för att återkomma. Hon betraktar människorna i Området och verkar se sig själv som en person som tar hand om de människor som bor där. Genom sin närvaro skänker hon kärlek och tröst till dem. Det finns ett hus i Området som gäckar Yvonne och som inte riktigt passar in. En dag finner hon en lapp på anslagstavlan om att mannen som bor i det huset som intresserar henne mest. han söker ett hembiträde. Yvonne söker arbetet som hembiträde och mot förmodan så får hon jobbet. Äntligen får hon inte bara betrakta Området från utsidan. Med ens får hon tillträde till Områdets insida och dess innersta hemligheter. Bernhard Ekberg, mannen som Yvonne nu arbetar hos bär på mörka hemligheter. Sakta men säkert dras Yvonne i hans liv och är inte längre en utomstående betraktare utan deltar aktivt i skeenden som är utom hennes kontroll.

Har tidigare läst några av Hermanson's romaner och efter att ha läst Hembiträdet kan jag säga att den motsvarade alla mina förväntningar på vad en bok av henne skulle innehålla. Den är spännande och pendlar lite mellan fantasi och verklighet. Man vet inte alltid vad som är sant och inte. Men den når inte mig riktigt lika djupt som Värddjuret och Mannen under trappan gjorde. Särskilt Värddjuret lämnade mig med frågan som jag fortfarande frågar mig själv när jag tänker på den: Vad sjutton var det som hände... egentligen?

Marie Hermanson - Hembiträdet
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 9789100104351

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...