11 mars, 2010

Ficktjuvens spöke

Sarah's mamma har gift om sig med Matt's pappa och de båda barnen kommer inte så bra överens med varandra. På en fest hittar Sarah en tavla över platsen där deras hur nu ligger. Där växte det för längesen en stor ek. Medan Sarah betraktar tavlan får hon se ett ansikte i trädet som till synes blinkar åt henne. Hon måste ha sett i syne. Men när Sarah ligger i sin säng på natten vaknar hon av att det knakar och plötsligt växer det upp ett stort träd i hennes rum. Någonting glimmar till där uppe och Sarah klättrar upp och finner ett silverskrin. På morgonen när hon vaknar tror hon först att allt är en dröm. Men silverskrinet finns där på riktigt. Följande nätter får Sarah besök av ett spöke som hävdar att hans själ är inlåst i skrinet och Sarah måste hjälpa honom att få tillbaka sin själ. Hon går till en antikvitetsaffär för att kolla om det finns en nyckel som passar till skrinet. Innehavaren av affären vägrar att hjälpa henne efter att ha läst inskriptionen som finns på skrinet. Han säger att det vilar en förbannelse över det. Vem är det egentligen som hemsöker Sarah om nätterna? Är han ond eller god? Till slut måste hon ändå lösa mysteriet tillsammans med en person som hon litar på. Och den enda som finns i närheten är styvbrodern Matt.

En spännande och väldigt lättläst bok som enligt Argasso's hemsida passar för ungdomar från 13 år och uppåt. Jag tror jag ska sätta denna bok i händerna på min tonårsson som inte är allt för förtjust i att läsa (tyvärr). Kanske kan jag med denna bok få honom att inse att böcker kan vara både spännande och roligt att läsa. Och den här boken är nog mer lämplig att läsa för en tonåring än exempelvis Stephen King som jag själv slukade i den åldern.

Catherine Fischer - Ficktjuvens spöke
Originaltitel: The Pickpocket's Ghost
Översättning: Maria Fröberg
Förlag: Argasso förlag
ISBN: 978-91-85071-79-1

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...