23 mars, 2010

Tana French - Okänt offer

Tidigare i år fick jag detta boktips från Boktoka, och jag skrev genast upp titeln på min att-läsa-lista. Jag har läst Tana French's debutbok Till skogs och den gillade jag verkligen så när jag fick reda på att skrivit ytterligare en bok ville jag så klart läsa även den.

I Okänt offer kallas polisinspektör Cassie Maddox till en mordplats av sin kollega och pojkvän Sam som låter minst sagt upprörd när han ringer. När hon kommer till platsen upptäcker hon varför. Mordoffret visar sig vara en kvinna som nästan på pricken liknar henne själv. Dessutom visar det sig att den döda kvinnan har stulen identitet. Hon kallar sig Lexie Madison. Det är en uppdiktad identitet som Cassie Maddox använde när hon levde som infiltratör. Så vem är egentligen den här kvinnan och vem mördade henne. Var det i själva verket någon som hyste agg mot infiltratören Lexie eller Cassie Maddox själv? Fallet är minst sagt komplicerat.

För att försöka ta reda på vem mördaren är får Cassie återigen spela rollen som Lexie Madison. Polisen diktar ihop en osannolik historia att Lexie blev knivskuren och har återhämtat sig efter överfallet. Cassie skickas till den dödas hem som infiltratör. Hon får bo tillsammans med ett gäng akademiker som består av en grupp udda individer som lever ett näst intill skyddat liv. Cassie smälter dock snabbt in och de verkar inte misstänka att hon inte är den riktiga Lexie. Ju mer Cassie får reda på om Lexie desto mer står det dock klart att allt inte är som det ska i huset som hon delar med Lexies kamrater. Och någonstans finns det en mördare som vet om att Lexie omöjligt kan ha återvänt till huset. Ungdomarna är minst sagt impopulära i byn och mördaren kan vara någon utifrån men polisen kan inte utesluta att mördaren finns bland Lexie's närmaste vänner.

Medan jag läser den här boken så förs mina tankar hela tiden till Donna Tartt's Den hemliga historien. Utgångspunkten är ungefär den samma. Ett gäng akademiker som lever avskilt och som till det yttre verkar harmoniskt men när man skrapar på ytan så är relationerna betydligt mer komplicerade än så. Gillar du brittiska deckare så tycker jag du ska läsa Tana French. Jag ser fram emot hennes tredje bok som heter Faithful Place och som kommer ut på engelska till sommaren. Efter att jag läst ut den här boken blev jag också väldigt väldigt sugen på att läsa om Donna Tartt's Den hemliga historien. Det var säkert femton år sedan jag läste den.

Tana French - Okänt offer
Originaltitel: The Likeness
Översättning: Peter Samuelsson
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0-012125-9

2 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Bra boktips, den skall jag kolla upp. Den hemliga historien är en av mina absoluta favvoböcker!

Boktoka sa...

Jag kan bara hålla med! Något osannolik grundförutsättning men om man köper den så är resten väldigt bra.

Och nu vill jag läsa A Faithful Place genast!!!

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...