24 mars, 2010

Kyrkogårdsboken

Kyrkogårdsboken handlar om en pojke vars föräldrar och syskon blir mördade en natt av en man som kallas Jack. Den lille pojken lyckas mirakulöst komma undan och förirrar sig till en kyrkogård där han möts av spöken. Efter långa utläggningar om pojken ska få stanna eller inte så bestämmer de sig i alla fall för att ta hand om pojken och skydda honom från den man som vill honom illa. Pojken får namnet Ingenman Owens och växer därmed upp med döda fosterföräldrar. På kyrkogården får Ingenman lära sig allt som man behöver veta i livet efter detta och en del saker som man kan ha nytta av alldeles livs levande också. Mannen Jack upphör dock aldrig att leta efter Ingenman och en dag när han smiter utanför de skyddande kyrkogårdsgrindarna får Jack upp vittringen på pojken igen.

En annorlunda variant på Kipling's Djungelboken fast i lite modernare tappning. Det är ju onekligen inne med övernaturliga karaktärer i böcker. Jag tror inte att jag har läst Djungelboken tidigare, i annat fall har jag glömt. Hur som helst så blir jag intresserad av att läsa den. Kyrkogårdsboken har jag har sett fram emot att läsa länge så det var med spänd förväntning jag hämtade ut min reserverade bok från biblioteket. Och efter denna bok så måste jag kolla in övriga alster av Gaiman.

Neil Gaiman - Kyrkogårdsboken
Originaltitel: The Graveyard Book
Översättning: Kristoffer Leandoer
Förlag: Bonnier Carlsen
ISBN: 978-91-638-6439-1

3 kommentarer:

Fantasyflickan sa...

Åh...Gaiman är så underbar. Den här ligger på min lista. Gillade du den skulle du säkert tycka om Coraline.

MariaH sa...

Den slank med när jag var på biblioteket igår... gäller bara att få tid till läsning

Bokomaten.. sa...

Jaaa! Jag gillade ju också! Coraline är mycket annorlunda dock. Den här låter läskig i teorin, men är rätt rolig när man läser den. Coraline låter kanske itne så läskig när man beskriver den, men är desto mer otäck. Är stämningen i den som många barn framför allt tycker är väldigt olustig.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...