11 juni, 2010

C.S. Lewis - The Magician's Nephew

Sommaren har ju gjort sitt intåg och med den mitt läsprojekt i sommar. Under sommarmånaderna ska jag läsa om serien om Narnia. Dessa böcker är nog de jag har läst om flest gånger. Det kan bero på att det är barnböcker och att jag gillat dem sedan jag var liten. Men överhuvudtaget så brukar jag inte läsa om böcker så fasligt många gånger. Så Narnia har något speciellt. Och det är jag nog inte ensam om att tycka.

Jag köpte serien i pocket på engelska för tretton-fjorton år sedan så jag skulle ha dem till hands när helst jag kände för att läsa dem igen. De här böckerna ser nästan ut som nya trots att de har lästs åtskilliga gånger sedan inköpet. Jag är helt enkelt väldigt rädd om dem. Hade det varit idag skulle jag nog ha satsat på inbundet. Men hur skulle jag ha kunnat veta då att mitt boknörderi skulle ha antagit helt andra proportioner mer än ett decennium senare? Men nåja, över till själva boken! Nog för att jag tror att de allra flesta redan känner till vad boken handlar om men för sakens skull en liten resumé.

Digory (och hans svårt sjuka mamma) bor hos sin moster och morbror. Där lär han känna Polly, en flicka som bor i huset bredvid. En regnig dag undersöker de tillsammans vinden ovanför radhusen och tänker ta sig över till den lägenhet som står tom. Istället hamnar de i Digory's excentriske morbrors rum. Morbror Andrew är trollkarl och innehavare av ett par magiska ringar. Barnen får bli hans försöksdjur och lurar dem till att röra vid ringarna. De hamnar i en annan värld och det som händer där är själva upprinnelsen till hur Narnia kom till och vad som hände före och under det att Narnia skapas av lejonet Aslan. Man får också veta hur den elaka häxan kom till Narnia. Något som jag som jag funderade på innan jag läste den här boken för första gången.

Egentligen är den här boken skriven näst sist men eftersom handlingen utspelar sig före det som händer i The Lion, The Witch and The Wardrobe så känns det rätt att börja med den. Böckerna är dock inte skrivna i kronologisk ordning. Den serie som jag har är dock i kronologisk ordning och det är så jag kommer att läsa dem.

Det känns härligt att få återvända till Narnia. Det är nu ett tag sedan jag vare sig läste en bok eller såg någon av de filmatiseringar som har gjorts. Jag minns den serie som gick på teve när jag var liten. De nya filmerna gillar jag verkligen, men det är allt något speciellt med teve-serien från 1988. Det är helt enkelt nostalgi!



C.S. Lewis - The Magician's Nephew
Förlag: Harper Collins
ISBN: 0-00-671667-9

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...