23 juni, 2010

Elaine St. James - Inner Simplicity

Inner Simplicity - 100 Ways to Regain Peace and Nourish Your Soul av Elaine St. James listar 1oo saker man kan göra för att sakta ner och leva lite enklare med inriktning på personlig utveckling. Elaine St. James har tidigare skrivit flera böcker som handlar om frivillig enkelhet. I den här boken handlar det ungefär detsamma som i Lev livet långsamt! av Carl Honoré som jag skrivit om tidigare. Boken är indelad i olika kapitel beroende på hur svårt det är att genomföra de olika sakerna.

Många av tipsen bygger på sunt förnuft som att ta sig tiden att läsa en bok (inte så svårt för en boknörd), att ta sig tid att äta tillsammans med familjen och de lite svårare sakerna som att förändra gamla vanor (lättare sagt än gjort) till saker som känns lite skumma, som att göra en övning där man föreställer sig att man dör.

Jag fick tag i mitt exemplar på BookMooch och den går tillbaka dit. På det stora hela är det en trevlig och tankeväckande bok men som inte lämnar några större spår efter sig i mitt liv just nu. Det mesta som Elaine St. James skriver i boken är som jag redan nämnt sunt förnuft och jag behöver ingen bok för att påminna mig själv om detta.

Elaine St. James - Inner Simplicity - 100 Ways to Regain Peace and Nourish Your Soul
ISBN: 0-7868-8097-X

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...