22 juni, 2010

Dorian Grays porträtt

Dorian Gray, en ung och vacker man, sitter ofta modell åt konstnären Basil Hallward som avgudar den unge Dorian för hans skönhet. Han vill inte dela med sig av sin vänskap med Dorian och tvekar därför att presentera honom för Lord Henry Wotton, en person som har väldigt dåligt inflytande över honom. Under en sittning hos Basil Hallward som målar Dorians porträtt upptäcker den unge mannen hur vacker han faktiskt är och slänger ur sig en önskan om att porträttet ska åldras istället för honom själv. Han vill behålla sin skönhet länge. Dorian börjag att umgås mer och mer med Henry Wotton vars teorier om livet inverkar negativt på Dorians moraliska liv. Han lever ett allt mer utsvävande liv, utan en tanke på de människor som såras. Hans första kärlek, en ung skådespelerska, drivs till självmord på grund av hans minst sagt svala känsloliv. I samma veva upptäcker Dorian att hans porträtt förändras. Hans omoraliska leverne sätter spår i porträttets anlete. Dorian Gray är skoningslös mot sina medmänniskor och visar ingen som helst medkänsla. Det är först i slutet av boken som hans samvete hinner ikapp honom och han gör några tappra men hycklande försök att leva ett mer moraliskt liv.

Jag såg en trailer för nyinspelningen av Dorian Gray som gjorts och den verkade väldigt spännande. Men som den boknörd jag är var jag såklart tvungen att läsa boken först innan jag kunde se filmen. Allt annat vore hädelse. Jag gillade verkligen boken, som dock var en aning seg till en början. Men allt eftersom man kom in i handlingen mer och mer så var den svår att lägga ifrån sig, även om man tack vare omslagsbilden på boken kan ana sig till vad som händer på slutet. Jag blev också mer och mer upprörd över vilken cynisk jävel den där Dorian Gray var. Kvinnosynen i boken är också totalt rutten, och något som jag blev ganska upprörd över. Men den kanske fanns där för att röra upp känslor, vad vet jag. Efter vad jag har läst mig till fick Oscar Wilde en hel del kritik för den här boken som är klart läsvärd.

I samma volym finns även berättelsen om Spöket på Canterville med. Den minns jag från min barndom när min mamma läste den för oss barn. Jag tyckte den var så ruskig då och minns den med skräckblandad förtjusning. När jag läste den nu blev jag mest full i skratt över spökets dråpliga försöka att skrämma den amerikanska familjen som flyttar in i slottet Canterville.

Oscar Wilde - Dorian Grays porträtt/Spöket på Canterville
Originaltitel: The Picture of Dorian Gray/The Canterville Ghost
Översättning: N. Selander
Förlag: Forum bokförlag
Utgivningsår: 1990
ISBN: 91-37-09927-2

2 kommentarer:

Bai sa...

Åh, Dorian Gray er ein av mine favorittar.

Ingrid sa...

Instämmer med Bai- Dorian Gray är en bok som har läst om och kommer att läsa om igen.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...