01 december, 2009

Biblioteksbesök

Besökte biblioteket idag med min dotter och syster. Dottern plockade som vanligt på sig en himla massa böcker. Två fulla kassar blev det. Det känns lite trist att behöva begränsa henne när hon är så ivrig och gillar att låna böcker men man ska ju gärna orka bära hem böckerna också.

Min dotters glädje visste inga gränser när hon lyckligt utropade: "Åh, jag hittade Byggare Bob!" Förutom Byggare Bob blev det bland annat också Tomtemaskinen av Sven Nordqvist, Alfons Åberg och Mulle Meck. Dottern har full koll på vilka böcker som hon själv har lånat. När det är dags att plocka upp alla böcker på lånedisken och hon upptäcker någon barnbok som inte hon lagt dit brukar hon säga lite indignerat: "Har du lånat den här?"

Jag brukar själv få med mig en hel hög med böcker hem trots att jag inte alls tänkt låna något alls. Men idag lyckades jag bara få med mig en enda vuxenbok hem och det var Why We Buy, Shopping som vetenskap av Paco Underhill. Ska bli riktigt intressant att läsa. Biblioteket hade ett litet bord med böcker som handlade om minskad konsumtion på grund av att det var Köpfria dagen i helgen. Förutom boken ovan fanns även Köp inte den här boken av Ann-Christin Gramming och boken som inspirerade henne att inleda sitt köpstoppsår, Not buying it av Judith Levine.

När vi lämnade biblioteket med två kassar fulla med böcker utbrast min syster: "Vad mycket böcker ni lånar." Tja... vad ska man annars göra på ett bibliotek?

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...