03 december, 2009

G. K. Chesterton - Charles Dickens

Då har jag läst ut min första biografi om Charles Dickens, som enligt citat på baksidan är en av de bästa Dickenskritiker som finns att tillgå. T.S. Eliot har sagt: There is no better critic of Dickens living than Mr Chesterton medan John Carey menar att Readers seeking a short introduction to the Inimitable should try G. K. Chesterton's Dickens.

Och det ligger nog en hel del i det som herr Carey säger ovan. Det här är en kort och informativ introduktion till Charles Dickens liv och skrivande. Den spänner över hela Dickens liv, från liten pojke fram till hans bortgång. Hans resor till Amerika och Italien, där Chesterton menar att i själva verket lämnade aldrig Dickens England. England och i synnerhet London fanns alltid med honom i hans hjärta och det var där han placerade romanfigurer, i den miljö han kände bäst.

En betydande del av boken handlar mycket om den i stor del självbiografiska David Copperfield och hur Dickens eget liv som barn präglade honom. Det är dock inte bara i David Copperfield som han skrivit om händelser ur sin barndom. Det finns ett flertal karaktärer i hans böcker kan härledas till en och samma person i hans bakgrund. I flera av hans böcker återkommer han dessutom till det fängelse där hans egen far satt fänglsad när han hamnat i skuld. Chesterton beskriver också hur Dickens skrivande förändrades över, hans misslyckade äktenskap och mycket annat.

Jag har inte läst så många av Dickens böcker tidigare. De böcker jag läst hittills kan nästan räknas på ena handen så det var mycket i denna biografi som jag inte kunde relatera till. Men desto intressantare att ha denna information med mig inför mitt kommande projekt; att läsa alla hans verk. Jag kommer nog särskilt att fundera över om jag kan se hur hans skrivande förändras. Därför kommer jag att läsa böckerna i någorlunda kronologisk ordning.

G. K. Chesterton - Charles Dickens
Wordsworth
ISBN: 978-1-84022-562-4

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...