27 december, 2009

Charles Dickens - Pickwickklubben

Pickwickklubben var Charles Dickens debut som romanförfattare och publicerades som en följetong åren 1836 -1837. Pickwickklubben, The Posthumous Papers of the Pickwick Club eller The Pickwick Papers som den också kallas på engelska är en komisk berättelse om ett gäng äldre herrar som reser runt i den engelska landsbygden på 1820-talet och som beskriver alla deras eskapader. Herr Pickwick står i centrum för berättelsen och han och hans kamrater råkar ständigt ut för dråpliga händelser vart än de reser någonstans. Herr Pickwick faller bland annat offer för en giftassugen ensamstående mor och blir satt i Fleetfängelset för brutet äktenskapslöfte. Det är samma fängelse där Charles Dickens pappa och resten av familjen hamnade när de inte kunde betala tillbaka en skuld. Boken är sprängfylld med satir över den brittiska aristokratin och tar, som verkar vara fallet med alla Dickens böcker, upp de samhälleliga orättvisorna som fanns i England under den här tiden.

Bokbloggen Högsbo och Hisingens bokblogg startade en bokcirkel där det var tänkt att de skulle läsa den här boken. Cirkeln startades kort efter att jag börjat läsa boken. Då jag läst ungefär halva boken tänkte jag att det nog vore bäst att vänta in de andra och läsa i samma takt. Tyvärr blev det så att bokcirkeln kom av sig. Tyvärr så gjorde även min läsning av Pickwickklubben det också när jag tog en paus från den. Jag tyckte, till skillnad från Elin och Siska, att den var underhållande och satt och småskrattade lite över alla tokigheter som herrarna i Pickwickklubben råkar ut för.

Boken är tämligen tjock, inte mindre än dryga 860 sidor, så antalet sidor kan säkert kännas avskräckande. När Dickens skrev den så skrev han den ju som en följetong, vilket var ett vanligt sätt att skriva på den tiden, och då var nog antalet avsnitt inte så betungande utan det var nog många som såg fram emot nästa "kapitel". Men överlag tycker jag absolut att Pickwickklubben är värd att läsas för den som gillar satir och ironi i stora mängder.

Charles Dickens - Pickwickklubben
Natur och Kultur
ISBN: 91-27-08151-6

2 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Hrmm... måste erkänna att jag vr en av dem som kom av sig... jag började läsa men fastnade på vägen... tror inte bokcirklar är min grej.. tröttnar när jag inte får läsa i min egen takt.. har läst och gillat dickens tidigare men nu blev det trögt att starta upp igen efter någon veckas uppehåll o så...

Hellre barfota än boklös sa...

Jag gillar själva bokcirkelgrejen OM man får läsa igenom hela boken innan man börjar diskutera. För min del gick det ju rätt trögt att komma igång och läsa boken igen när jag väl tagit en paus på flera veckor för att vänta resten av cirkeln. Men man lär av sina misstag och jag hoppar nog inte på någon cirkel där man ska läsa x antal kapitel åt gången.

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...