29 december, 2009

Torill T. Hauger - I fångenskap/ Flykten från vikingarna

När jag var liten, i 10-årsåldern skulle jag tro, läste jag några böcker av den norska författarinnan Torill T. Hauger. Min skola ordnade även med ett författarbesök med henne och det var med största sannolikhet så jag först kom i kontakt med hennes böcker. Jag minns att jag gillade böckerna väldigt mycket och att jag även brevväxlade med Torill en tid när jag var barn. Hennes böcker föll i glömska men har ändå alltid funnits med i bakhuvudet och jag har tänkt både på vår brevväxling och hennes böcker och försökt att hitta dem och läsa igen. Problemet var bara att jag inte kunde komma på vad sjutton hon hette. Efter att ha rådbråkat min hjärna under en ganska lång tid och en hel del sökningar på google och allehanda konstiga sökkombinationer så hittade jag rätt. Jag fann även tre böcker till ett bra pris via ett antikvariat på nätet. Nu har jag läst två av de böcker som jag då köpte.

I fångenskap och Flykten från vikingarna utspelar sig under 900-talet och handlar om det irländska syskonparet Patric och Sunniva som blir bortrövade av vikingarna och sålda som trälar till Norge. I Norge får syskonen nya, mer passande, trälnamn. Reim och Tir. Tillsammans får de utstå många svårigheter som trälar men drömmer samtidigt om att någon dag få komma hem till Irland och sin familj som de blev bortrövade ifrån. Men alla de berättar sin drömdet för säger samma sak, att de känner inte till någon träl som lyckats ta sig tillbaka till sitt hemland. Syskonparet får finna sig i sitt eländiga liv i bottenskiktet i vikingarnas land. Men en dag visar det sig att syskonen får en chans att komma bort från Norge...

Torill T. Hauger är historiker och har arbetat på Historisk Museum i Oslo med bland annat utställningar om vikingatiden. Som barn tyckte jag att hennes böcker om vikingarna var väldigt spännande och minns fragmentariska bitar ur böckerna som jag nu har läst. Och ja, de står sig än så här cirka tjugo år senare. Jag tyckte det var väldigt roligt att återigen få stifta bekantskap med vikingarna och trälarna igen efter att ha gått och funderat på dessa böcker under så lång tid. Böckerna har några år på nacken och det var inte helt lätt att hitta dem. Jag vill väldigt gärna få tag i resten av hennes böcker också så om någon råkar stöta på en bok på svenska av henne får ni gärna berätta det för mig. Kanske ger jag mig på ett försök att läsa någon av hennes böcker på norska i framtiden.

Torill T. Hauger - I fångenskap
Norstedts
ISBN: 91-1-957031-7

Flykten från vikingarna
Norstedts
ISBN: 91-1-957261-1

2 kommentarer:

Micke sa...

Drygt tolv år efter att du har skrivit detta blogginlägg kommer det en kommentar på det. :)
Jag var bara tvungen att skriva nånting (ehuru jag inte vet om denna blogg ens är aktiv, nu 2022...?). Jag delar nämligen precis din erfarenhet när det gäller dessa böcker av Torill T. Hauger – jag läste dem liksom du i 10-årsåldern (vilket var 1983 för min del) och tyckte de var väldigt spännande. Förutom "I fångenskap" och "Flykten från vikingarna" hade mitt bibliotek även "Sigurd Drakdräparen", som var väldigt bra den också.
Mitt intresse för vikingar och fornnordisk mytologi hade fötts redan innan jag läste Haugers böcker, men de gav så att säga bränsle på elden. Som 12-åring slukade jag Frans G. Bengtssons (helt fantastiskt härliga) bok "Röde Orm", och fick även tag i den prosaiska Eddan vilket var underbar läsning.

Haugers böcker fanns, just som du skriver, i bakhuvudet under alla år, men ej heller jag kom ihåg vad sjutton författarinnan hette när jag ganska nyligen blev väldigt sugen på att försöka få tag i böckerna. Som du också skriver, så var det ett idogt arbete av en uppsjö av sökkombinationer på Google som till slut bar frukt.
Dock har jag ej haft samma tur som du att hitta böckerna, än... På nätet har jag bara funnit dem till astronomiska priser – en säljare på Bokbörsen vill ha 438 kr för en pocketutgåva (!!)... Men nu när jag vet författarinnans namn ska jag kolla efter henne när jag besöker fysiska antikvariat runt om i landet.

Vad härligt att du brevväxlade med henne! Hoppas du hittade breven, om du hade kvar dem...
Nu är det ju dessvärre för sent att korrespondera med henne; hon gick sorgligt nog bort 2014, efter en längre tids sjukdom.

Allt gott!

Hellre barfota än boklös sa...

Hej Micke!

Vad kul att få en kommentar angående Haugers författarskap så här långt efteråt. Tråkigt att höra om hennes bortgång, det visste jag faktiskt inte. Några brev har jag tyvärr inte hittat. Jag tvivlar på att de finns kvar. Vilket är synd, för jag hade gärna läst dem. Jag vet att vi under hennes besök pratade om att skriva för jag tyckte mycket om att skriva berättelser redan som barn och hon uppmuntrade mig att skriva mycket.

Hoppas du lyckas hitta någon eller några av hennes böcker till rimliga priser. Jag blev lite sugen på att läsa om de böcker jag har nu.

Bloggen i denna form är inte längre aktiv men jag har ett konto på Instagram som jag lite sporadiskt brukar uppdatera. Tittis_bokblogg heter jag där. Välkommen dit!

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...