20 maj, 2010

(Av)Smaken

Jag gillade verkligen Muriel Barbery's Igelkottens elegans som jag läste för ett tag sedan. När Barbery's debutroman skulle komma ut på Sekwa förlag blev jag därför glad eftersom den utspelar sig i samma byggnad som Igelkottens elegans gjorde. Jag är dock rädd att den inte alls föll mig i Smaken.

Pierre Arthens, gastronomikritiker, ligger för döden och försöker erinra sig en speciell smak. Smaken framför alla andra. Det blir en odyssé av smaker och minnen från Arthens barndom och som formade honom till den gastronom han skulle komma att bli. Jag kan mycket väl tänka mig att de ingående beskrivningarna av olika sorters mat får det att vattnas i munnen på en mängd läsare. Men den här läsaren råkar vara vegetarian sedan tretton år tillbaka och en hel del av smakodyssén har en motsatt effekt på mig. Hemskt ledsen. Det är inte förrän i beskrivningen av moster Marthe's köksträdgård som det riktigt klickar mellan mig och innehållet i boken.

Smaken var dock inte helt osmaklig att läsa. Jag gillar verkligen Barbery's språk. Men i övrigt motsvarade den tyvärr inte mina förväntningar och jag känner mig lite kluven till den. Nej det här var tyvärr ingen stor läsupplevelse för mig. Men det finns säkerligen många fler som tycker väldigt mycket om den.

Mitt ex lägger jag ut på BookMooch.

Muriel Barbery - Smaken
Originaltitel: Une gourmandise
Översättning: Marianne Öjerskog
Förlag: Sekwa förlag
ISBN: 978-91-977269-8-6

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...