13 maj, 2010

Härlig upprepningssaga

Tuppen och hönan i hasseldungen är en härlig upprepningssaga. Tuppen måste rädda sin höna från att kvävas av ett nötskal. Han springer för att hämta vatten att ge till sin höna. Men av källan får han veta att han måste ge henne ett löv innan han får något vatten. Då springer han till linden för att be om löv, men se linden vill också ha något i utbyte för att ge honom av sina löv. Så där håller det på innan tuppen till slut kan springa tillbaka till sin höna och rädda henne från att kvävas.

Riktigt gullig bok som passar för barn från omkring fyra år. Som vuxen läsare kan jag säga att jag nästan blev lite irriterad på att den stackars tuppen var tvungen att hämta så mycket saker innan han slutligen fick vad han behövde. Jag menar, hur snällt är det att kräva saker i gengäld av någon som vill rädda sin käresta?

Peder Christen Asbjörnsen & Jörgen Moe - Tuppen och hönan i hasseldungen
Förlag: Bokförlaget Opal
ISBN: 978-91-7299-378-5

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...