11 maj, 2010

Tidskrifter

Komma
Tidskrift för nyskriven poesi och prosa

Nr 1/2010 med tema om Peter Forsskåls avhandling Tankar om borgerliga friheten skriven 1759 som bidrog till vår yttrande- och tryckfrihet. Även nyskrivna texter och dikter finns publicerade i tidskriften. Om jag förstår det hela rätt så kan vem som helst skicka in texter.


Parnass
De litterära sällskapens tidskrift om skönlitterära klassiker

En tidskrift helt dedikerad till klassiker som Strindberg, Dagerman, Stagnelius och Delblanc. Temat i numret jag har läst handlar om hur klassikerna kan verka som en språngbräda till det svenska språket. Intervju med bland annat Theodor Kallifatides, som inte tycker om begreppet invandrarförfattare.


Karavan
Litterär tidskrift på resa mellan kulturer

En hel tidskrift om litteratur bortom den anglosaxiska världen. Tidskriften gör verkligen skäl för sitt namn. Det här är kärlek vid första ögonkastet för mig. Många intressanta artiklar om författare som inte är mainstream.


00Tal
Litteratur/Konst/Samtidsdebatt
Tjock, mellan 100-150 sidor, med aktuella och läsvärda artiklar om kultur. Nr 30/31 2009 med ett intressant tema som handlar om (kultur)kritik. Gillas skarpt!

Inga kommentarer:

Bloggen på Instagram

Sedan nyårsafton finns jag på Instagram under namnet tittis_bokblogg. Kika gärna in där och följ kontot. Sedan en lång tid har jag endast up...